Friday, November 26, 2010

bantu?..

kisah azri abdullah, mangsa asid mendapat maklum balas positif daripada penonton.  ramai yang ingin memberi sumbangan kepada azri.  ramai juga yang terharu dengan pengorbanan sahabat baik azri.  mereka sanggup berkorban dan menjaga keperluan azri.  itulah teman sejati. teman menangis dan teman ketawa.

kami mendapat beberapa 'calon' kes bersamamu daripada orang ramai.  terima kasih di atas keprihatinan mereka.  ada juga email yang ditulis sendiri oleh mereka yang ingin bantuan daripada kami. 

ada juga dengan nada sinis mendesak kami memberi bantuan kepada keluarga yang dianggap 'layak' oleh mereka.

inilah masalahnya.  memang la ramai yang memerlukan bantuan.  kami memilih berdasarkan beberapa kriteria. ibu atau bapa tunggal yang terpaksa bertungkus-lumus mencari rezeki dan pada masa yang sama mengurus anak-anak, pendapatan pula kurang dan melakukan beberapa kerja bagi menampung perbelanjaan harian.  ahli keluarga yang sakit kronik, memerlukan perbelanjaan perubatan yang tinggi.  mereka yang tiada tempat tinggal dan menumpang di merata tempat.  itu pun kami lihat juga apa masalah utama mereka. serta beberapa lagi kriteria munasabah.

ingin kami luahkan di sini.  kita rakyat malaysia memang amat bertuah.  bumi subur.  jika berusaha bersungguh-sungguh, kita tidak akan hidup merempat.

pengalaman semasa di kem pelarian palestin di beirut, lubnan amat menginsafkan kami.  walaupun rakyat pelarian palestin memiliki ijazah, mereka tidak boleh bekerja bersandarkan kelulusan yang ada.  lebih 70 pekerjaan diharamkan buat mereka.  tapi, mereka 'survive' juga.  rumah diduduki memang tidak sesuai untuk penempatan.  bahaya dengan wayar yang berselirat dengan paip air.  silap haribulan nyawa melayang.

mereka tidak meminta-minta.  mereka redha dengan ketentuan Allah.  mereka berusaha juga untuk menampung kehidupan sehari-harian.  amat serba kekurangan.

malangnya, yang meminta kami memberi bantuan kepada keluarga di malaysia ni siap menyindir...kami serta mendesak pula supaya keluarga yang dicadangkannya dibantu. 

memanglah kalau boleh semua orang kami nak bantu.  tapi, kita bantu mereka yang tidak menjadikan 'kemiskinan' sebagai alasan.  kita paparkan kisah mereka yang ingin keluar daripada kepompong kemiskinan, majukan diri tidak mengira apapun.  sanggup berkorban masa dan tenaga demi keluarga.  bekerja macam-macam jenis yang melangkaui kudrat yang ada.  tidak hanya berserah saja kepada apa yang ada.

bersabarlah.  mungkin kita fikir keluarga yang kita cadangkan tu daif dan perlu ditolong.  tapi barang diingat, ada lagi keluarga yang lebih memerlukan bantuan dan amat daif. 

kita mungkin tidak ada rumah sempurna, tapi sekurang-kurangnya kita ada tempat berteduh. rakyat palestin hilang tanah dan merempat di negara orang.  tiada kebebasan.  kita mungkin kekurangan wang, tapi, kita masih mampu menjamah nasi.  kita mungkin tiada pekerjaan, tapi di malaysia banyak cara mencari rezeki, malah, sampah pun adalah 'duit'.  kita mungkin tiada kasut, tapi sekurang-kurangnya kita sihat tubuh badan, tidak cacat. kaki sempurna.  kita mungkin hilang sebelah kaki, tapi, kita ada lagi satu kaki yang membolehkan kita bergerak.  kita mungkin sakit tapi, kita dah diberi peluang oleh Allah ketika sihat dulu. 

Biasalah, manusia memang tidak sempurna, kecuali Rasulullah.
Kita bandingkan diri kita dengan Nabi Muhammad S.A.W.  Rumah kita dengan rumah Nabi Muhammad.  Harta kita dengan harta Nabi Muhammad.  Hati kita dengan hati Nabi Muhammad.  Moral kita dengan moral Nabi Muhammad.  Memang jauh...tapi...contohilah Kekasih Allah Muhammad.

Ketika hayat terakhirpun...nabi tidak menyebut nama isteri atau anak cucunya.  Mulutnya hanya memanggil-manggil kita...umatnya...ummati...ummati...ummati...

Mungkin kita rasa kita susah, tapi ada lagi yang lebih susah dariapda kita.  Kita mungkin rasa kita sakit teruk, tapi ada lagi yang sakit kronik daripada kita.  Kita mungkin rasa kita tidak bernasib baik..tapi ada lagi insan yang kekurangan daripada kita... 

Mohonlah kepada Allah...berdoalah.  Bersabarlah.  Jangan bersangka buruk kepada orang, apatah lagi kepada Allah.  Semua yang berlaku kepada kita ada hikmah di sebaliknya. 

Ajal, jodoh dan rezeki semuanya ditentukan Allah.  Kita boleh mengubah takdir dengan berdoa dan berusaha.

Belajarlah daripada ustaz atau alim ulama.  Insyaallah ilmu Allah ini luas dan lagi dekat kita dengan Allah...lagi manis rasanya. Manis pula ada bermacam jenis.




No comments:

Post a Comment