Friday, November 12, 2010

korban banjir di kedah

Tadi kedengaran bunyi siren ambulan.  Dalam hati terlintas, siapa pulak yang sakit tu.  Sekarang terdengar pulak siren polis.  Jangan-jangan mangsa korban banjir yang masih belum ditemui dah jumpa kot.  Tapi, kalau dah jumpa mesti IPD Kota Setar akan hubungi saya. Lepas solat Jumaat saya akan ke Jalan Tanjung Bendahara.  Eh, sekarang saya terdengar pulak siren bomba.  Kenapa ye?

Alhamdulillah Shahnon dari 999 membantu saya mendapatkan 'contact person' untuk kisah korban banjir. Berdebar-debar jugak menunggu dia hubungi saya semula.

Semasa kat Perlis, adalah wartawan TV9 menghampiri saya, minta 'contact' no korban banjir.  Dengan wajah simpati, berkatalah wartawan tersebut.  "Kak, boleh tak minta nombor telefon orang yang terkorban tu, siapa nama dia ye?" Saya tanya balik, " You tak contact orang lain ke?, mangsa kat Langgar tu pun ada juga." "Tak de kak, kami tak de 'contact'.  Boleh la kak, lagipun story kami tak panjang seminit lebih je untuk NLKO." balas wartawan tu lagi.  "Bila siaran" tanya saya.  "Ahad ni kak" jawab wartawan tu. 

Dalam hati saya, bukan takde 'contact' mungkin tak cari pun.  Sebab saya tahu macaman susahnya saya nak dapatkan maklumat dan 'contact' mangsa yang ahli keluarga terkorban.  Tak bagi, tak baik la kan...satu syarikat beb...hehehehe.

Pada mulanya Rudainee yang anaknya masih lagi hilang memang tak nak ditemubual.  Mungkin masa saya dan Zakiah mendekati keluarganya dan kamipun tak bertanyakan soalan sensitif, akhrinya mereka bersetuju untuk ditemubual.  Lagipun IPD Kota Setar memberitahu sebelum ni yang mereka dah pun bertanya kepada Rudainee dan dia belum lagi bersedia untuk bertemu wartawan.  Tapi, selepas tu, saya dah pun dapat berbual dan alhamdulillah....  Dalam hati terlintas, mudah-mudahan rakan TV9 pun dapatlah juga.

Hari ini tinggal Rudainee dan isterinya saja saya nak jumpa. Tadi semasa menghubungi Alwi, sepupu Rudainee...dia kata ok, suami isteri tersebut masih ditemubual TV9. 


Tadi ke Kuala Sungai.  Tengok keadaan rumah, macam dilanda tsunami dulu. Persekitaran rumah kotor, lantai penuh selut, perabot pula tak boleh digunakan lagi. Dapatlah dilihat 'takat' bekas air banjir. Lebih 5 kaki paras air.  Kalaulah penduduk lambat selamatkan diri, kemungkinan terkorban ada.Banyak harta benda rosak.  Banyak belanja tu nak beli barang baru.

Oklah saya perlu menyambung tugasan dan kemudian bergegas pulang ke KL.  Mudah-mudahan saya selamat sampai, selamat menyunting, selamat berskrip...hehehe dan selamat diganggu hehehe





  

No comments:

Post a Comment