Tuesday, November 30, 2010

kalau boleh semua orang kami nak bantu

"hello, ni bersamamu ke?" suara wanita yang amat terdesak bunyinya bertanya pada saya.  "ya, siapa ni?" saya membalas soalannya dengan soalan pula. 

"saya mariam (nama samaran).  suami saya sakit teruk, saya nak bantuan bersamamu...saya perlu duit".  jelas mariam. 

faham dengan panggilan dan permintaan sebegini, saya bertanya lagi, "boleh saya tahu apa masalah utama, sakit apa atau bantuan yang macamana yang puan perlu?"  walaupun ketika itu saya amat sibuk merakamkan kisah di jitra, kedah.  

sedikit sebanyak ia mengganggu konsentrasi tugasan, saya cuba juga melayan mariam.

"suami saya, sakit jantung, kencing manis, buah pinggang, anak-anak sekolah, saya nak bantuan bersamamu RM16,000 je", jelas mariam.

"oh, macam ni puan, saya masih kat kedah, boleh tak nanti bila selesai tugas saya kat sini, saya telefon puan balik?"

"tolonglah...saya nak jumpa orang bersamamu juga, saya dah kat sri pentas ni, kesianlah kat saya, saya datang dari jerantut...saya sewa teksi lagi..."

terkejut saya dengan kedatangan tiba-tiba tetamu yang tak diundang.  dalam kepala saya ligat mencari siapa yang boleh saya wakilkan.   malangnya, semua sibuk dengan tugasan, lagipun kami kekurangan kakitangan. 

"macam ni lah puan, apa kata puan sabar dulu, saya nak bantu pun tak dapat, lagipun semua orang tengah sibuk nak habiskan kerja masing-masing, tunggulah, nanti saya balik, bila saya lapang sikit saya telefon ye", jelas saya lagi,  cuba menenangkan mariam.

"tapi, saya datang dari jauh ni, banyak duit saya habis"  desaknya lagi.

"kenapa puan datang terus ke sana?.  kenapa tak telefon dulu?.  Lagipun kami tak dapat nak beri bantuan terus macam tu saja.  Yang beri bantuan pun kalau ada pihak tertentu yang simpati, jadi dapatlah bantuan tu". 

"Oh...jadi, saya tak dapatlah duit hari ni?", tanyanya lagi. 

nampaknya, mariam dah salah faham.  tanpa buang masa lagi, sayapun menjelaskan satu persatu prosedur dan peranan kami yang sebenar.  

mungkin rasa tidak puas hatinya, mariam mendesak menyuruh kami ke jerantut dengan kadar segera. 

saya biar saja mariam meluahkan perasaannya...desakkannya...hingga suasana sepi seketika.  hingga dia puas.

pada masa yang sama juga, subjek saya di jitra tertunggu-tunggu arahan selanjutnya... serba salah saya.  semua yang terlibat memandang ke arah saya.

nak buat macam mana, kalau saya tak peduli dengan panggilan tersebut pasti dia menganggap saya tidak peduli.

bila orang terdesak, saya perlu juga mendengar, jika tidak, ada yang salah faham dan menuduh yang bukan-bukan. 

ada juga yang tidak sabar dan tidak faham situasi kami yang perlu menyiasat keadaan sebenar keluarga yang dilaporkan.

bagaimanapun, kami perlu banyak bersabar.  kami pernah dimarah, disindir dan pelbagai lagi tuduhan tidak berasas.

kalau ikut hati, semua orang kami nak tolong.  tapi, kita kena juga pilih mereka yang amat memerlukan bantuan. 

susah nak diterangkan...tapi...diharap jangan salah faham dan menuduh yang bukan-bukan.  kalau boleh jangan menuding jari... kalau boleh kotorkan jari dengan memberi bantuan kepada keluarga yang memerlukan.  selesaikan dan beri jalan untuk mereka. 

cakap memang senang... apatah lagi kalau menuduh...

No comments:

Post a Comment