Friday, February 11, 2011

nak bantu apa yang patut...

agak lama juga kami tak bersama dengan beberapa institusi pengajian tinggi serta badan-badan korporat yang turut serta semasa penggambaran.

sejak perubahan editorial dilakukan, kami amat berhati-hati untuk menampilkan kelainan kepada setiap episod bersamamu.

ramai yang menghubungi kami untuk turut serta membantu.  bila ditanya membantu macamana? membantu gotong royong.  bila kami kata gotong royong tidak membawa perubahan besar kepada keluarga, ada pula yang mecelah nak memberi sumbangan wang.  bila ditanya banyak mana?  tidaklah sebanyak mana, tapi, untuk yang memerlukan cukup bermakna.

bukan berniat untuk tidak prihatin dan beradab atas permintaan.  tapi, demi tidak mahu setiap episod menghasilkan klise yang sama.

jenuh juga setiap pemanggil meminta idea dan pandangan.  bila kami menyuruh mereka beri idea, akhirnya kami juga yang perlu mencadangkan idea kepada mereka.

tapi, bagi pemanggil yang ingin turut serta memang dialu-alukan.  bagaimanapun, editorial kami yang pantau. 

tak semestinya setiap peserta yang ingin mengikut ke rumah subjek bersamamu akan dipaparkan dalam program bersamamu.

kalau nak membantu, bantulah cara ikhlas. 

nak ikut semasa penggambaran? tak ada masalah.  tapi, tak semestinya keluar tv ya.  emm...kat situ, ramai yang terkedu. 

bayangkan kalau membantu gotong royong dan membawa perubahan besar kepada keluarga terbabit, oklah.  tapi, setakat bantu itu ini sikit sahaja, tak berbaloi.

ada yang nak turut serta bagi banyak syarat pula.  nak tarikh yang mereka boleh pergi.  kena bagi tahu awal kepada mereka.  nak tempat tertentu.

amboi.  ini bukan program yang sesuka hati kami boleh cadangkan kepada mereka.  tak semua subjek boleh ikut masa kami. bila dah beria-ia kita ajak, ada juga yang banyak songeh.  nak 'meeting dululah..' itulah inilah...

paling baik, saya  bekukan dulu.  saya akan pilih yang tidak banyak hal yang nak membantu ikhlas dan tidak ada 'niat' nak muncul dalam tv sahaja.

bayangkan kalau tiap-tiap minggu asyik tunjuk gotong-royong memanjang, bosan jugak kan?

fikir-fikirlah.

lainlah yang nak tawar pekerjaan, membantu daripada segi pembelian alat perubatan dan mengeluarkan belanja yang banyak untuk keluarga bersamamu, barulah berbaloi. 

maaflah kalau ada yang kurang senang dengan pertanyaan demi pertanyaan kami ajukan apabila nak menyertai penggambaran bersamamu, bukan apa, kalau nak bantu biarlah ikhlas..

No comments:

Post a Comment