Thursday, February 10, 2011

pendek akal

Pendek akal ke akal pendek?

Geram sangat apabila dapat tahu, si ibu tunggal yang anaknya sakit tu pendek akal. 

Mana tidaknya, kita usaha nak bagi dia senang di masa depan, tapi, ada je alasan.  Kita dah usahakan ayam kampung untuk diternak, tapi, akhirnya habis mati.

Masa mula-mula diajukan idea supaya dia menternak ayam kampung, tak pula dia nak bagi alasan macam-macam.  Macam tu lah orang yang tak nak fikir masa depan.  Takkan memanjang nak harapkan duit JKM dan pencen orang tua kot.

Pendek akal betul.  Geram sangat. 

Ada ke anak-anak ayam kampung yang beratus-ratus ekor orang bagi kat dia, dia biarkan kat tanah...tak masukkan ke dalam reban?  Takkanlah sampai susah nak jaga ayam tersebut?

Kita usaha besarkan reban ayam lamanya yang hanya memuatkan beberapa ekor ayam je.  Siap carikan orang untuk taja beratus-ratus ekor ayam lagi. 

Itulah bila dah bagi jalan untuk diusahakan, tak nak guna akal.  Sekarang bolehlah harapkan duit orang tua...tapi, sampai bila?

Mudah-mudahan akal dia tak pendek lagi...Kesian kat anak-anak yang sakit dan masih kecil.  Tak faham apa-apa.

Harap si ibu tunggal sedar, alasan yang dia bagi tu memang tak boleh diterima.  Dah elok-elok kerja, dia berhenti dengan alasan nak jaga anak sakit.  Tak boleh keluar kerja jauh daripada anak. 

Ini, setakat reban ayam kat belakang rumahpun tak boleh jenguk ke?

No comments:

Post a Comment