Friday, November 12, 2010

syukur

alhamdulillah akhirnya banjir di kedah semakin surut.  ramai mangsa banjir dah pulang ke rumah masing-masing.  aidil adha semakin dekat.  mangsa  pula bertungkus lumus membersih, membuang dan menyusun semula perabot atau apa saja yang dapat diselamatkan.

kepada mangsa korban banjir, takziah.  kami faham akan kehilangan ahli keluarga tanpa diduga.  kesan banjir 2010 ini bagaikan tsunami yang pernah melanda negara kita pada 2006 dulu. melihatkan kesedihan  dialami keluarga yang kehilangan orang tersayang, saya amat serba salah untuk bertanya soalan yang agak berkaitan kerana berkali-kali saya diberi peringatan pihak berkuasa agar tidak keterlaluan. 

bagaimanapun, saya berjaya juga mendapatkan maklumat yang diingini dengan syarat yang ditetapkan keluarga mangsa korban.  antaranya, tidak mengajukan soalan yang mengingatkan kembali mereka kepada ahli keluarga yang hilang. 

hari ke 7, kesedihan masih ada tapi tidak seperti hari pertama hingga ke 3 kerana masing-masing trauma dengan tragedi yang tidak diundang.  alhamdulillah, ia sedikit sebanyak memudahkan saya untuk mendapatkan visual dan jawapan yang dikehendaki.  namun, saya tidak dapat bertanyakan soalan berkaitan hari raya...ia amat sensitif bagi keluarga mangsa korban.

sepanjang perjalanan ke lokasi penggambaran, kami melihat kesan paras air yang berbekas di dinding rumah mangsa di kedah ini.  ada juga masa kami terserempak dengan warga kedah yang menjala, memancing dan ada juga yang menggunakan serkap untuk menangkap ikan.  cantik, tapi saya tak sempat nak merakam visual berkenaan memandangkan apa yang saya kehendaki belum dapat. 

saya amat berterima kasih kepada IPD Kota Setar Kedah, Bomba, sukarelawan dan ramai lagi yang memberi kerjasama terbaik kepada kami.  tanpa mereka agak sukar bagi saya mendapatkan maklumat dan mendekati keluarga mangsa.

hanya ucapan terima kasih yang mampu saya berikan.

1 comment: