Monday, January 31, 2011

dilema

pagi tadi, satu panggilan masuk. 

"ini bersamamu ke?" tanya makcik itu.
"ya, betul, boleh saya bantu?" tanya saya.
"makcik nak minta tolong...boleh ke?" tanyanya lagi.
"pertolongan macamana tu makcik?  siapa nama? apa masalahnya?"
"makcik kena halau dari rumah ni, tuan rumah halau, nama makcik...A." terangnya dalam nada sedih.

" kenapa kena halau? anak makcik mana?" soal saya lagi ingin kepastian.
"susah nak cakap.  makcik sebenarnya kena strok.  makcik sewa rumah dah 5 tahun, tah tiba-tiba tuan rumah suruh keluar, dia kata nak cat rumah." terang makcik A dengan nada tersekat-sekat.

"anak makcik macamana? ada tak?" soal saya.
"makcik tinggal dengan anak bongsu, 18 tahun lelaki.  dia tak kerja.  dia jaga makcik. makcik baru kena strok."

"oh..anak lain tak ada ke? macam ni lah makcik, beri je no telefon dan alamat, saya takut nanti terputus." pinta saya.

makcik A ada anak perempuan 2 orang.  masing-masing dah berkahwin, tapi, taklah hidup senang.

makcik A merayu kami membuat liputan mengenai dirinya yang kini tidak berumah.  kesian betul.  tapi, kami tak dapat memenuhi permintaannya.

saya meminta dia hubungi 2 anak perempuannya yang tinggal di kawasan KL.  makcik A enggan, katanya kedua-dua anaknya tidak mempedulikannya.

saya terus terbayang wajah ibu saya di kampung.  sebak. tapi, saya cuba tahan.

saya meminta makcik A menghubungi DBKL untuk memberikan rumah sementara dan juga zakat untuk bantu apa yang patut.  saya minta makcik A supaya menghantar anak lelakinya itu ke JKM. 

 saya tak dapat nak membantunya dalam masa yang terdesak, memandangkan, hari ini banyak betul kerja yang perlu saya bereskan.  lagipun esok adalah hari terakhir untuk tapisan program. 

makcik A menerangkan dia sanggup duduk luar rumah bersama anak lelaki dan pakaiannya.  tak sanggup saya nak mendengar lagi.

saya memujuk makcik A supaya menghubungi anak-anak perempuannya untuk tinggal sementara.

esok, saya akan telefon makcik A.  jika tiada perubahan, ingin saya menghubungi kedua-dua anak perempuannya.  jika mereka enggan menerima makcik A, saya akan cuba hubungi sesiapa atau badan tertentu untuk menempatkan sementara makcik A dan anaknya.

kepada anak perempuan makcik A, takkanlah seorang ibu akan menghabiskan rezeki yang Allah bagi.  takkanlah seorang ibu tergamak menyusahkan anaknya.

betul kita susah.  tetapi, ada lagi orang lain yang susah.  setiap manusia ada rezekinya.

kalau kita baik dengan kedua-dua orang tua kita.  Allah akan memelihara dan memberi rahmat kepada kita.  kita akan rasa lapang dada.

saya berharap sangat makcik A dapat menumpang sementera dengan kedua-dua anak perempuannya. 

ya Allah, Kau lembutkanlah hati anak-anak makcik A, supaya dia diterima mereka.  ya Allah, Kau tolonglah pelihara makcik A daripada bala. 

hati saya tak sedap mengenangkan keadaan makcik A dan anak lelakinya yang buntu kini.

malam ini mudah-mudahan Allah akan memberikan jalan untuk saya menolong makcik A.  tempat tinggal....kat mana ya? 

No comments:

Post a Comment