Thursday, December 30, 2010

cabaran

2010 sampai ke penghujung.  2011 muncul. 

usia makin meningkat.  ada yang bijak mengurus masa, wang serta hidup.  ada pula buntu. 

ada keluarga yang sanggup mengikat perut untuk pembelajaran anak-anak.  ada pula yang mengharap bantuan semata-mata.

apabila menjadi ketua keluarga adalah penting untuk mereka menunaikan tanggungjawab dengan bijak.  tanggungjawab kepada keperluan harian keluarga seperti makan, minum, pelajaran anak-anak serta keperluan rohani.

bagaimanapun tidak semua yang diharapkan akan menjadi seperti yang dirancang.

ada keluarga yang pernah dibantu masih tidak dapat mencari jalan keluar untuk hidup yang lebih baik.  ada pula yang bijak dan hidup semakin baik.  tapi, jumlahnya amat kecil.

anak-anak nak masuk sekolah, maka bertali arus panggilan diterima kerana tidak mampu nak beli kelengkapan sekolah anak-anak.  ada juga yang tak mampu nak bayar yuran dan mohon bersamamu membayar. 

tahun depan kami amat berharap ada pihak yang sudi memberi peluang pekerjaan atau apa sahaja kepada mereka yang kurang berkemampuan untuk sekurang-kurangnya ada punca pendapatan. 

moga mereka yang memberi bantuan kepada beberapa insan bersamamu sebelum ini murah rezeki dan dipermudah segala urusan.

bagi keluarga yang pernah dibantu, tolong cari jalan terbaik untuk hidup yang lebih baik.   kita beri peluang kepada orang lain pula untuk dibantu. 

jangan rasa rendah diri dan menganggap orang tidak mahu membantu.  selalunya orang yang tidak meminta-minta, Allah permudah urusan, tapi dengan syarat, mintalah, berdoalah pada Allah disusuli dengan usaha dan tawakkal, insyaallah ada sahaja jalan keluar.

Rezeki setiap manusia memang telah ditentukan Allah.  Itu memang tidak dinafikan lagi.  Hubungan dengan Allah perlu dijaga.  Ini yang kita perlu muhasabah kembali.  Jangan salahkan sesiapa.  Jangan tuding jari kepada orang yang diminta bantuan jika tak dapat.  Mesti ada sesuatu yang kita 'tersalah' laku, sebab itu perjalanan tak mudah. 

Ada orang yang rezekinya sedikit sangat tapi hidup senang.  Ada yang rezeki banyak amat, tapi hidup derita.  Fikirkan.

Selamat tahun baru.  Moga Allah berkati kita semua dan dipermudah segala urusan dengan izinNya. 

Setiap amal dan dosa akan dikira walau sebesar zarah.  Allah Maha Pengasih dan Penyayang. 

No comments:

Post a Comment