Tuesday, December 21, 2010

jika diberi peluang kedua

bayangkan, jika kita dilahirkan dalam keluarga yang kucar-kacir. ibu, kakak atau adik pelacur.  abang, anak atau saudara lelaki penagih dadah.  kita pula disahkan menghidap HIV atau AIDS.

dapatkan kita menerima hakikat?  apakah kita akan terus terkesima? adakah kita akan menjerit menyalahkan sesiapa saja yang terlintas di fikiran?

jika diberi peluang kedua, apakah yang terlintas di fikiran? 

seringkali, kita sebagai mangsa memikirkan apa kata orang.  kita sering takut dengan tanggapan orang lain yang kadang kala tidak langsung mengenali atau mengetahui kewujudan kita.  kita takut dengan pandangan masyarakat yang langsung tidak membantu untuk kita maju ke depan.

pastinya ramai yang mencemuh.  pernahkah ada di antara kita menoleh untuk kali kedua kepada mereka yang pernah terlanjur.  tidak kira samada mereka telahpun insaf dan meninggalkan pekerjaan atau tabiat buruk.  misalnya kepada insan yang pernah menjual diri, terjebak dengan penagihan dadah secara sengaja dan tidak,  dijangkiti penyakit yang dipandang jijik dan kotor. 

akan adakah peluang kedua untuk mereka.  kepada siapakan mereka akan mencurahkan perasaan berbuku di hati?  sudikah ada insan yang memberi nasihat dan menunjukkan jalan lebih bercahaya untuk mereka harungi?

kenapa cemuhan yang mereka terima?  kenapa tuduhan dan kata-kata kesat dijadikan halwa telinga mereka?  mereka juga manusia. 

Allahpun Maha Pengampun.  Siapakah kita untuk menghukum mereka yang ingin peluang kedua? 

Anak-anak yang tidak berdosa menjadi mangsa keadaan.  Masih adakah lagi sinar untuk mereka mengubah hidup yang terlajak tanpa mereka dapat memilih?

Jangan dipandang hina insan yang terjebak tanpa rela atau rela, terutama yang ingin kembali ke jalan yang benar.  Yang tidak mahu lagi tersangkut di alam palsu. 

Kini, mereka dahpun insaf.  semua manusia pernah melakukan kesalahan,  kecuali Nabi Muhammad Sallullahu'alaihiwassalam.

Bersamamu siaran minggu pertama Januari cuba mengupas hidup insan-insan yang terpinggir tanpa diendah. 

No comments:

Post a Comment