Monday, December 27, 2010

mengharap bantuan datang...

jumaat lepas, dapat panggilan dari jerantut.  pemanggilnya adalah 'subjek' bersamamu. 

dia pernah datang ke sri pentas, semata-mata ingin bertemu dengan wakil bersamamu.  malangnya, semasa dia datang, semuanya keluar melakukan tugasan masing-masing.

disebabkan suasana bising dan panggilannya terputus-putus saya tidak dapat bertanya lanjut.  cuma yang kedengaran adalah pertanyaannya. "bila nak datang ke jerantut?".

fahamlah saya, dia ingin kami membantunya.  maklumat yang saya tahu, suaminya, sakit jantung, darah tinggi, buah pinggang... dia perlukan rm17,000 untuk membeli mesin.

saya belum siasat lagi latarbelakang.  masa belum mengizinkan lagi.

pengalaman saya dan bekas penerbit bersamamu, jika orang itu sendiri yang menelefon untuk masuk dalam bersamamu, mereka di dalam kategori tak layak.  dah banyak kali saya pergi meninjau dan menyiasat.  mereka memang susah tapi tidaklah sesusah orang lain.  makan cukup, cuma kena usaha lebih sikit untuk mencari rezeki. 

ramai yang salah faham.  mereka sangkakan jika kami masukkan dalam episod bersamamu, mereka akan mendapat wang tunai pada masa itu.  sebenarnya tidak juga.  setakat ini, hanya beras faiza yang memberi wang tunai dan juga beberapa institusi lain yang ikut sama.  itu je.  lain dikira bonus jika kisah mereka dipaparkan.

pernah beberapa kali kami mendapat panggilan telefon yang mahukan wang tunai segera.  ramai yang salah faham.  ada yang mendakwa tiada makanan, kelengkapan sekolah anak-anak belum dibeli sebab tiada wang. 

memang kami ingin membantu.  tapi, sukar nak membantu dalam bentuk wang tunai kerana bantuan adalah kepada keluarga yang benar-benar daif, sakit atau sebagainya yang sesuai dimasukkan dalam bersamamu.

kisah ibu tunggal memang banyak.  tapi, takkanlah setiap episod hanya kisah ibu tunggal yang nak dipaparkan.  tambahan pula ada yang tidak pandai cari jalan keluar.  hanya mengharapkan duit dari jabatan kebajikan masyarakat atau zakat sahaja.  kalau anak-anak masih kecil dan tidak ada sesiapa nak jaga fahamlah kami.  tapi, ada juga anak-anak dah masuk menengah dan mereka beri alasan tiada orang di rumah untuk menjaga anak-anaknya. 

susah untuk dibantu kerana dia tiada aktiviti yang boleh menunjukkan dia ingin keluar daripada belenggu kemiskinan dan majukan diri.  lagipun kes macam ni memang banyak. 

bagaimanapun, kami kena pilih kes yang betul-betul memberi manfaat kepada keluarga tersebut dan juga boleh dijadikan iktibar kepada yang menonton.

bukan mudah hendak memilih untuk kes bersamamu.  ada yang tak faham, menuduh kami tak prihatin. 

kami kini berhati-hati apabila menerima panggilan orang yang ingin memberi kes.  kami tak boleh berjanji apa-apa kerana ramai yang salah faham. ramai yang menganggap, apabila mereka buat laporan, kami akan bertindak segera.  sebenarnya ramai lagi yang menunggu...

No comments:

Post a Comment