Friday, December 24, 2010

terkena!

pagi tadi semasa sibuk 'sub script' untuk episod minggu depan, saya dikejutkan dengan sms teman sekerja, kak zana. 

rupa-rupanya ada sepasang suami isteri ingin berjumpa dengan saya.  mujurlah kak chah, pengawal keselamatan tv3 dan kak zana menangani suami isteri ini.

terima kasih kak zana kerana berjumpa dengan suami isteri ini yang kononnya datang semata-mata ingin berjumpa dengan wakil bersamamu untuk masalah mereka hadapi.

isterinya berbaju kurung cantik.  suami sihat walafiat.  anaknya saja yang kurang sempurna, terencat akal.  daripada perbualan kak zana, wanita ini merayu untuk bertemu kami sambil menyatakan mereka tiada wang, habis digunakan untuk datang ke tv3.  tetapi daripada perbualan, mereka ini nak wang tunai. 

kisahnya, wanita ini bersama suami keduanya datang ke tv3 kerana ingin mempertemukan anaknya sekarang dengan anak bersama suami pertamanya dulu.   kira macam jejak kasihlah.  tapi, kalau nak masuk bersamamu memang tak sesuai.  ya lah, suami tu sihat walafiat, isterinya si tukang cerita, menggunakan anaknya yang terencat akal untuk meraih simpati.

jadi, setelah itu ini diceritakan, memang tak sesuai untuk bersamamu.  mereka disuruh pulang, tetapi mereka enggan kerana tak cukup duit, kata merekalah.

sambil saya melayan skrip Johari, dapat pula panggilan daripada maria t. sabri yang baru keluar dari bank. rupa-rupanya pasangan ini bertemu maria di hadapan pintu bank sebelah sri pentas.  dengan tangisan pasangan inipun menceritakan kisah tragisnya.

maria yang kesiankan kepada pasangan inipun memberi rm50 ringgit dan terus membawa mereka untuk dipertemukan dengan kami.  saya dapati 3 'missed' calls daripada maria.  telefon bimbit saya 'senyap'.  patutlah tak dengar. 

saya telefon maria kembali, mariapun berceritalah.  saya bertanya maria, adakah pasangan suaminya sempurna sifat? sihat? isterinya berbaju cantik? mekap lagi... maria kata ye... jadi beberapa ketika kemudian kak chah pun telefon saya.  rupa-rupanya pasangan ini kalau karnival jom heboh pasti mereka ada di sana untuk meraih simpati.

kesimpulannya... menggunakan anak untuk dapat duit segera.  ini bukan kes pertama bagi saya. 

bagaimanapun, saya meminta johari mengambil nama penuh, nombor untuk dihubungi dan juga alamat sebagai rujukan.  kami tidak pernah menolak walau apa kes pun yang datang.

yang di luar sana, berhati-hatilah bila ada emel yang meminta bantuan supaya memasukkan wang ke dalam akaun.  kami dah terkena dengan keluarga yang anaknya sakit di shah alam.  daripada wang terkumpul, anaknya sepatutnya dah menjalani pembedahan, mereka sepatutnya berhenti meminta tolong orang ramai kerana wang melebihi daripada diperlukan.

keluarga ini menggunakan anak dan ayahnya yang sakit sebagai umpan.  setelah disiasat, 2 buah kereta dibeli tunai.  motor 5 biji.  rumah pprt.  entah siapa yang tinggal bersama.  ibunya buat kerja memasang alat elektronik di rumah, memang orang ramai akan bersimpatai.

saya masuk dan siasat, bilik yang dilarang kami masuk rupa-rupanya ada astro dan seorang lelaki yang bukan keluarga mereka.  kuih pau tak dimakan bersepah. 

soalnya, adakah mereka menghargai makanan? pemberian ehsan?  adakah mereka menggunakan wang dengan betul?

tip dari saya, bila nak menderma, sila bertanya kepada jiran terdekat kepada keluarga itu, atau kepada ketua kampung atau sesiapa yang mengenali.  jangan tanya seorang saja, mungkin ada yang tak puas hati dengan keluarga itu mereka mungkin membawa cerita yang kurang enak.  sekurang-kurangnya carilah sampai 3 sumber.

No comments:

Post a Comment