Sunday, January 16, 2011

kenapalah tak fikirkan masa depan anak-anak?

semalam 'recce' di puchong.  terima kasih kepada penduduk yang prihatin.  mereka beria-ia nak tolong keluarga ni.  berkali-kali saya dihubungi supaya membantu keluarga ini yang dikatakan hidup amat susah.

"tapi, dapat baitulmal rm300 kan, campur gaji suami rm850kan?  seribukan lebih kurang ada?" soal saya.

" mana cukup kak, lampin makcik tu lagi, anak sekolah, dah kena keluar belanja..itu ini, begitu begini." jawab isteri.

macam-macam masalah keluarga ni diceritakan satu persatu oleh si isteri. 

kasihankan keluarga ini, saya berkira-kira nak bagilah sikit supaya mereka dapat membawa makcik saudara tu ke hospital dan seterusnya dapat surat pengesahan doktor kerajaan untuk dapatkan bantuan jkm.

asalnya nak bagi duit untuk bayar van untuk bawa makcik tu ke hospita.  tapi, hasrat terpaksa dibatalkan.  

akhirnya dapat tahu si suami malas kerja.  bila disoal bertalu-talu, katanya baru sebulan, hakikatnya dari tahun lepas lagi.

anak 8 tahun dah setahun tak sekolah.  tak semena-mena rasa marah saya tercetus juga.  mana tidaknya?  bila saya tawarkan pekerjaan sebagi pengawal keselamatan.  tak nak.  nak kerja kilang.  katanya dia asyik kena tipu. 

lagipun si suami ni memang buat darah saya mendidih.  berkali-kali saya tanya nak kerja tak?  dia tak jawab langsung sambil tersengih-sengih.  bila saya kata, "awak tahu tak apa amanah ketua keluarga?  tak kesian kat masa depan anak ke? yang awak pulak si isteri, kenapa tipu saya kata nak guna duit untuk belanja anak sekolah padahal anak awak setahun tak sekolah?"  soal saya.

"takkan saya nak bagi tau akak anak saya tak sekolah depan suami saya?" tingkah si isteri.

amboi!  sedapnya dia menjawab.

setelah hampir 10 kali saya tanya si suami nak kerja ke tidak, dia masih lagi teragak-agak, jadi tak dapatlah nak bantu.

dahla kita cuba carikan kerja, dia masih letak syarat supaya ambil dia kat rumah dan tak nak kerja 'security guard'.

ok, fine then, gerutu hati saya.  entah mengapa hati ni berat sangat nak bantu.

sebelum balik, sempat saya berkata kepada suami isteri tu.  maaflah, saya terpaksa amanah dengan duit orang yang nak bagi kepada keluarga bersamamu kalau keluar tv.  tak adil kepada yang lebih rajin usaha tapi tak meminta-minta, yang hidup lebih susah daripada keluarga awak. "  terang saya,  pada masa sama cuba menahan marah.

marah saya ada sebabnya.  si suami muda lagi. sihat tubuh badan.  33 tahun.  macam-macam alasan diberi. kesian kat anak dan isteri.  mengharap sangat bantuan wang. anak sulung tak sekolah, anak ketiga setahun lebih dan anak kedua diberi pada orang.

saya amat kesal.

"macam nilah, keluarga ni memang tak layak masuk bersamamu.  maaflah pakcik R ye, saya tak dapat tolong sebab suami dia ni malas kerja.  lagipun dia kata tak berminat. kalau dapat rm10,000 pun tak guna. habis macam tu juga. sampai bila masalah nak selesai?"  terang saya. 

pakcik yang melaporkan kes ini beria-ia minta saya bantu keluarga ini juga sebab kesiankan makcik yang strok tu.

tapi, memang saya tak boleh bantu lagi.  lebih baik saya bantu orang nak berusaha, rajin dan ikhlas.

bila teringatkan penduduk di situ kata si suami banyak buat hutang... sekianlah. 

merokok tak lekang. lebih baik dia beli beras.

No comments:

Post a Comment